Playstation Now

Den senaste tiden har spelbranschen börjat gå i samma riktning som film- och musikbranschen när det gäller betalningsmodeller. Istället för att enbart sälja dator- och tv-spel på de traditionella sätten finns nu även prenumerationstjänster där man, likt Spotify eller Netflix, betalar en fast summa varje månad för att få spela så många spel man orkar. Man får då tillgång till ett stort utbud av spel att välja och vraka mellan.

Både Microsoft och Electronic Arts erbjuder tjänster som dessa. Även Google har nyligen gett sig in på marknaden för strömmande spel med sin tjänst Stadia. De utlovar bland annat att man ska kunna spela i 4K-upplösning med 60 bilder per sekund på allt från enklare laptopar till mobila enheter, vilket det normalt krävs en riktigt påkostad speldator för att kunna göra och det är inte alla som kan eller vill lägga så mycket pengar på en spelmaskin. Man kan förvisso ta ett lån men måste då hitta någon som kan låna ut pengar utan UC ifall man har betalningsanmärkningar. Då kan strömningstjänster för spel vara ett alternativ istället.

Spela Playstation-spel även på PC

Nyligen har även Sonys motsvarande tjänst Playstation Now kommit till Sverige. Tjänsten kostar antingen 149 kronor i månaden eller 999 kronor för ett helt år. Då får man tillgång till över 600 spel från både nuvarande och tidigare generationers Playstation, ända tillbaka till Playstation 2. Det hela fungerar alltså ungefär som Netflix och man kan spela så många spel man vill men har bara tillgång till dem så länge man betalar prenumerationsavgiften, till skillnad mot när man köper ett spel för en engångskostnad och äger det för all framtid.

Det som skiljer Playstation Now från andra liknande tjänster är att man inte ens behöver äga en Playstation-konsol för att kunna ta del av spelutbudet. Det går nämligen utmärkt att köra spelen även på en PC, eftersom spelen inte laddas ner och körs lokalt utan strömmas som video. Det gör att PC-spelare för första gången kan spela Playstation-exklusiva titlar och andra spel som aldrig kom ut till PC, till exempel det första Red Dead Redemption från 2010.

Nackdelar med tekniken

En nackdel med strömmade spel är dock att det kräver en snabb och stabil internetuppkoppling för att få bra bildkvalitet. Bilden blir heller aldrig exakt lika bra som när man kör spelet lokalt på sin spelkonsol, eftersom videon komprimeras. Men den största tekniska utmaningen är latensen. Det vill säga fördröjningen från det att man trycker på sin handkontroll tills dess att spelkaraktären reagerar på skärmen. Här handlar det om bråkdelar av sekunder och är fördröjningen för lång så blir det i praktiken outhärdligt att spela snabba actionspel. Att ha en server fysiskt nära där man bor är en viktig faktor i dessa sammanhang och leverantörernas IT-infrastruktur är därför avgörande för hur väl de kommer lyckas med speltjänster som dessa.